Wednesday, January 2, 2019

Slot : Travelognova : Kenali Xinjiang.
Baru-baru ini, kecoh tentang kes di Xinjiang.  Berat mata memandang, berat lagi bahu memikul.  Alhamdulillah, aku berkesempatan melihat Xinjiang dengan mata kepala sendiri beberapa tahun yang lalu.  Wilayah yang agak bahaya, tetapi kami berdua tekadkan hati untuk pergi. Allah ada. hee..


Ya, Xinjiang amat unik.  Walaupun Xinjiang adalah salah satu wilayah di dalam China, tetapi raut wajah mereka tidak seperti orang China.  Wajah ala-ala Arab gitu. Wanita di sana memang cantik gila laahhhhh..haha.. putih-putih Arab. Yang lelaki, kebanyakannya mempunyai misai. 
Xinjiang, majoritinya adalah Muslim.  So, kat sini boleh lihat ramai wanita yang bertudung.  Best sangat!..huhu..Sebab kat Beijing, tak berapa ramai Muslim.  

Mereka kebanyakannya adalah dari Kaum Uighur.  Kaum Uighur mempunyai bahasa tersendiri iaitu Bahasa Uighur.  So, kat sini, ada yang tak boleh berbahasa Cina, mereka hanya pandai berbahasa Uighur. Orang muda banyak yang boleh berbahasa cina, tetapi orang tua tidak begitu mahir.  Bahasa Uighur ala-ala bahasa Arab. sedap jaaa..haha.. silap tak belajar sikit-sikit dulu.  Yang menariknya lagi, tulisannya macam jawi gitu.  Merata-rata ada tulisan jawi. Unik sangat!!


Tentang penjara yang disebut-sebut baru-baru ini, aku tidak pasti.  Yang pasti, disana ramai tentera/askar/polis. tak tahu la mana satu.haha. Tapi agak scary kalau nampak terlalu ramai askar di tepi jalan. i can say, i can see them everywhere.
Gambar  di bawah adalah gambar kenang-kenangan bersama orang Xinjiang.  Kopiah yang dipakai mereka berbentuk empat segi dan agak keras materialnya.  Comel kan?hihi..  Macam mana ya pakcik-pakcik ni sekarang, moga sihat-sihat saja. =)
Semoga orang Muslim di Xinjiang tidak teraniaya dan bebas mengamalkan ajaran Islam yang sebenar.  Doakan mereka ya!
#prayforxinjiang
#travelognova
#bumiislam
#xinjiang
#muslim
#china

No comments:

Post a Comment

Covid-19 telah merubah segalanya.... Bagaimana wajah Wuhan sebelum Covid-19?

Assalamualaikum..sudah lama saya tidak menjeguk blog ini. sudah lama saya tidak menulis. Hari ini, saya ingin menulis mengenai Covid-19.  ...